Ga naar hoofdinhoud

Sådan åbner du en bankkonto i Indien

Abhishek Mishra Head of Legal Compliance
Deepmala Datta Head of Business Development
CFO-guide for Indien: Fra skatter til afregningspriser i Indien
Download denne guide
Deel dit artikel

 

India-bankrekening-openen

1. Jeg er baseret i Europa. Hvordan kan jeg åbne bankkonto i Indien?

Hvis du er bosat i Europa, kan du ikke oprette en bankkonto i Indien. Det er kun muligt for personer som ikke-hjemmehørende indere (Non-Resident Indians, NRI’er), personer af indisk oprindelse (Person of Indian Origin, PIO’er) og oversøiske statsborgere i Indien (Overseas Citizens of India, OCI’er). Hvis du ikke hører ind under en af disse kategorier, skal du være bosiddende i Indien for at kunne åbne en konto. Du anses for at være bosiddende i Indien, hvis du har opholdt dig i landet i mere end 182 dage i det foregående regnskabsår.

2. Jeg er udstationeret og bosat i Indien. Hvordan åbner jeg en bankkonto i Indien?  

Europæere, der opholder sig i Indien i længere tid, kan åbne en såkaldt FA Resident Savings eller Current Account i en indisk bank, forudsat at de har de nødvendige dokumenter til bankkonto i Indien (se spørgsmål 4).

3. Hvor lang tid tager det at åbne en bankkonto i Indien?  

Det tager i gennemsnit 3-5 hverdage, forudsat at alle dokumenter er vedlagt.

4. Hvilke dokumenter til bankkonto i Indien skal jeg bruge?  

En vejledende liste over dokumenter, som banken kan kræve:

– Et gyldigt arbejds- eller erhvervsvisum

– PAN-kort

– Et gyldigt pas med foto og signatur som identitetsbevis og aldersdokumentation

– Adressedokumentation i form af en elregning, der ikke er ældre end to måneder. Nogle banker accepterer også et PAN-kort, Aadhaar-kort eller et brev fra ambassaden i bopælslandet som adressedokumentation.

5. Hvordan vælger jeg den rigtige bank i Indien?  

Konsulentfirmaet IndiaConnected kan hjælpe dig med at vælge den rigtige bank, når du skal oprette bankkonto i Indien. Når vi vælger en bank, betragter vi følgende punkter for vores klienter:

– Hvor stor er banken? 

– Har banken filialer i hele Indien? 

– Opererer banken internationalt?

– Kan man bruge netbank i denne bank?

– Tilbyder banken et bredt udvalg af produkter, der passer til dine behov?

– Har banken en dedikeret kundeansvarlig?

6. Hvad koster det at oprette en bankkonto i Indien?  

Gebyrerne varierer fra bank til bank og afhænger af de valgte tjenester. De fleste bankkonti i Indien opkræver et månedligt kontogebyr. Derudover skal man opretholde et minimumsbeløb på kontoen.

7. Kan jeg åbne en bankkonto i Indien i dollar/euro?  

Ja, personer eller virksomheder, der modtager indtjening i udenlandsk valuta og som er bosiddende i Indien, kan åbne en Exchange Earners Foreign Currency Account (EEFC-bankkonto).

8. Hvad er renten i Indien?  

Dette varierer fra bank til bank, men den nuværende vejledende rente fastsat af den indiske centralbank (RBI) er 6,5 %.

9. Hvad kan jeg gøre for at minimere valutarisikoen i Indien?  

Du kan have din kapital på en EEFC-konto. Du kan også vælge at indgå en valutaterminskontrakt (Forward Contract Booking, FCB) med din bank for at undgå daglige udsving i valutakurserne. FCB er en kontrakt mellem dig og banken, hvor I aftaler at veksle et bestemt valutabeløb på en specifik dato i fremtiden til en forudaftalt vekselkurs.

10. Hvordan overfører jeg penge fra Indien til hovedkontoen i Europa?  

For at overføre penge skal du udfylde de nødvendige overførselsformularer og vedlægge understøttende dokumenter. Du kan finde ud af, hvordan du gør dette, i vores vejledning til CFO’er i Indien.