6 grunde til at outsource IT til Indien i dag
En velfungerende it-afdeling er afgørende for enhver virksomhed, især i en tid, hvor hjemmearbejde er udbredt, og cloud computing spiller en større rolle. Europa alene står over for en markant mangel på omkring 30 %kvalificeret IT-personale, og de tilgængelige fagfolk er ofte dyre. I Indien findes der dog et væld af dygtige, erfarne og prisvenlige IT-specialister – faktisk har landet verdens største marked for IT-ressourcer.
Indien er en af verdens mest populære destinationer, når det kommer til at outsource IT, og cirka 65 % af al outsourcet IT og forskning og udvikling på globalt plan sker i Indien. Satish Tripathi, der er leder af IT hos Maier+Vidorno og partner hos IndiaConnected, fremhæver seks fordele ved outsourcing af IT til Indien og forklarer, hvorfor det er en god løsning for din IT-afdeling eller afdeling for forskning og udvikling:
1. En stor pulje af højtuddannede specialister
Indien har en af verdens største mængder af talent. Hvert år dimitterer omkring halvanden million studerende fra de førende tekniske universiteter i landet, og de er ivrige efter at arbejde for internationale virksomheder. Web- og mobilapp-udvikling er blandt de mest populære karrierevalg blandt unge indere. Den store tilgængelighed af engagerede og veluddannede offshore-udviklere gør Indien til det ideelle sted at opbygge et IT- eller forsknings- og udviklingsteam med rekordfart. Desuden er indiske IT-professionelle trænet i de nyeste teknologier, der stadig anses for udfordrende andre steder. Ikke alene er IT outsourcing i Indien fornuftigt rent prismæssigt, landet er også frontløber i implementeringen af de nyeste teknologiske trends.
2. Outsource IT til Indien sænker dine omkostninger
Omkostninger er ofte en afgørende faktor ved outsourcing, og i Indiens tilfælde er det måske den mest tillokkende grund til at etablere en IT-afdeling der. Udviklingsomkostningerne i Indien er 30-35 % lavere end i USA og Europa. Timelønnen for en indisk IT-professionel varierer mellem 15 EUR og 35 EUR afhængigt af kompetence og erfaring, hvilket er væsentligt lavere end lønningerne i vestlige lande, hvor de ofte ligger på 85 EUR til 125 EUR i timen. Ved at outsource IT- eller forskning- og udviklingsafdelingen til Indien kan en virksomhed reducere sine driftsomkostninger med op til 65 %, da IT-outsourcingomkostninger i Indien ligger på et helt andet niveau, end det vi for eksempel kender fra Europa.
3. Indiens IT-sektor er pålidelig og har høje kvalitetsstandarder
Virksomheder, der tilbyder tjenester til europæiske virksomheder, der ønsker at outsource IT til Indien, leverer arbejde af høj kvalitet, der opfylder internationale standarder. Indiske leverandører arbejder blandt andet med:
- Capability Maturing Model (CMM), som evaluerer softwareudviklingsniveauet i en organisation. Mere end 75 % af alle verdens CMM Level 5-certificerede virksomheder ligger i Indien.
- ISO 9000, som sikrer kvaliteten i design, udvikling, produktion og installation. Indien har flest ISO-9000-certificerede softwarevirksomheder i verden.
- Total Quality Management (TQM) og Six Sigma Quality Certification
- Customer Operations Performance Centre (COPC), som garanterer levering af kvalitetssoftware til tiden.
Med disse certificeringer kan din virksomhed være sikker på, at et IT- eller forsknings- og udviklingsteam fra Indien vil levere løsninger af høj europæisk standard.
4. Kommunikation er nøglen til succes
Selvom dit IT- eller forsknings- og udviklingsteam arbejder fra Indien, påvirker det ikke kommunikationen med det europæiske hovedkvarter. Ikke alene har pandemien gjort onlinekonferencer til en fast del af arbejdsdagen, men engelsk er også et af de primære sprog i Indien, som er verdens største engelsktalende nation. God kommunikation er afgørende for en succesfuld opstart i Indien. Et eksempel er det tyske IT-firma Optanium, der i syv år ikke har mistet en eneste medarbejder fra deres indiske forsknings- og udviklingsteam, hvilket skyldes den tillidsfulde relation, som det tyske moderselskab har opbygget med medarbejderne i Indien.
5. Udnyt tidsforskellen – fordele ved outsourcing til Indien
Indien er 4,5 timer foran Europa, hvilket giver dig en fordel i form af at kunne løse problemer, inden de påvirker dine europæiske medarbejdere eller kunder. Dette skaber større effektivitet, øget produktivitet og mulighed for at fokusere på mere kritiske opgaver. For eksempel har det hollandske firma ARS Traffic & Transport Technology, en førende aktør inden for teknologiske trafikløsninger, haft en forsknings- og udviklingsfacilitet i Indien i to årtier. Ud over softwareudvikling overvåger det indiske kontor de sektionkontrolsystemer og matrixskilte, der anvendes langs de hollandske motorveje. Som CEO Jan Linssen tidligere har fortalt os i et interview “kan systemfejl rettes, før myldretiden begynder, på grund af tidsforskellen”.
6. Stærk støtte fra den indiske regering
IT-sektoren er en af de største industrier i Indien og beskæftiger størstedelen af landets unge arbejdsstyrke. Den indiske regering har derfor udformet politikker, der understøtter væksten i denne industri. Med initiativer som Digital India, der har til formål at styrke landets digitale kapacitet, tilskynder regeringen til yderligere udenlandske investeringer i sektoren. Derfor vil du møde få juridiske eller skattemæssige hindringer ved at outsource IT til Indien.