Ga naar hoofdinhoud

Oprettelse af et datterselskab i Special Economic Zones (SEZ) i Indien

Vipulansh Sharma Head of Advisory
Shashank Verma Head of Supply Chain Management
Maarten van der Schaaf Head of BD Netherlands & Belgium
CFO-guide for Indien: Fra skatter til afregningspriser i Indien
Download denne guide
Deel dit artikel

Du har besluttet at oprette et datterselskab i Indien, men hvor skal du basere dig i dette enorme land? Ud over at vælge en stat og by skal du også undersøge, om en Special Economic Zone (SEZ) i Indien er et attraktivt sted for din virksomhed.

Special Economic Zone India

Skattefordele i Special Economic Zones i Indien

En Special Economic Zone (SEZ) er et industriområde, hvor fordelagtige skatteregler gælder. Der findes Special Economic Zones i forskellige former og størrelser, såsom frie handelszoner (Free Trade Zones, FTZ), eksportbehandlingszoner (Export Processing
Zones, EPZ), frie zoner (Free Zones, FZ), indistriområder (Industrial Estates, IE), frihavne (Free Ports) og byerhvervsområder (Urban Enterprise Zones).

Udenlandske virksomheder, der ønsker at producere i Indien og eksportere fra Indien, kan bruge en Export Processing Zone (EPZ). SEZ’er er tilgængelige for både indiske og udenlandske virksomheder.

Ingen indkomstskat, ingen GST-moms i Special Economic Zones

Hvis du etablerer dig i en af de mere end 300 Special Economic Zones (SEZ) i Indien, kan du nyde godt af forskellige fordele. For det første betaler din virksomhed ikke indkomstskat de første fem år og derefter kun 50 % af indkomsten.

Virksomheder i SEZ’er er også fritaget for at betale moms (GST). Derudover behøver virksomheder, der er etableret i en SEZ ikke
at betale grundlæggende told (Basic Custom Duty, i gennemsnit 30 % i Indien). Endvidere skal virksomheder ikke betale importafgifter ved køb af produkter og tjenester til udvikling, drift eller vedligeholdelse af virksomheden i en SEZ. Hvis du vil vide mere om moms i Indien, kan du læse vores artikel om Goods and Services Tax (GST) i Indien her.

Fordele ved SEZ i Indien: Subsidier

Der er forskellige fordele ved SEZ i Indien. For eksempel nyder virksomheder også godt af tiltag fra den indiske regering til fremme af handel, såsom Merchandise Export from India Scheme (MEIS, hvor mere end 4.000 varer er kvalificerede) og Service Export from India Scheme (SEIS). I budgettet for 2023/2024 har den indiske regering meddelt, at de direkte
skattefordele vil fortsætte uændret.

Sammenligning af skattefordelene pr. handelszone

Er det bedst at etablere sig i en Special Economic Zone, i et Export Oriented Area eller i et Domestic Tariff Area? Nedenfor viser vi de forskellige (skatte)fordele pr. type.

Transactie SEZ Export Oriented Area Domestic Tariff Area
Grundlæggende told på import af varer Fritaget Fritaget Ikke fritaget
Moms/GST på import af varer Fritaget Fritaget Ikke fritaget
Import af tjenester Fritaget Fritaget (skatterefusion) Ikke fritaget
Lokalt indkøbte varer Fritaget (nul rate) Fritaget (skatterefusion) Ikke fritaget
Lokalt indkøbte tjenester Fritaget (nul rate) Fritaget (skatterefusion) Ikke fritaget
Fritagelse af indkomstskat under 10AA 100% skattefritagelse de første 5 år. 50% skattefritagelse de næste 5 år.
50% i 5 år ved geninvestering af profit.
NUL NUL
Bidrag til handelsfremme (SEIS
og MEIS)
Scripværdi mellem 3 til 7% af den realiserede nettoeksportværdi. NUL NUL
Andre bidrag til handelsfremme Ja Ja Ja

Proces for oprettelse af en virksomhed i en særlig økonomisk zone (SEZ) i Indien

Oprettelse af en virksomhed i en SEZ tager ca. to måneder. Her er de trin, du skal følge:

  1. Vælg en egnet SEZ.
  2. Udarbejd en hensigtserklæring med udvikleren af SEZ.
  3. Registrer dig online med formular F.
  4. Udarbejd en projektplan og indsend den til tiden. Denne rapport skal som minimum indeholde et overblik over de forventede input og output for de næste fem år.
  5. Betal engangsregistreringsgebyrer og de årlige vedligeholdelsesgebyrer online.
  6. Online accept af godkendelsesbrevet med Intimation.
  7. Indsend Bond-Cum-Legal Undertaking ved hjælp af formular H.
  8. Opdater online masterfil med GSTIN og bruger-ID’er for driften.