Ga naar hoofdinhoud

E-commerce i Indien: Regler, modeller og muligheder

Praveen Singhal Country Head India
Nirali Varma Head of Cross Cultural Business
Guide til salg i Indien: Alt du skal vide
Download denne guide
Del denne artikel

Det giver store online muligheder for internationale virksomheder, at e-commerce i Indien boomer. I de seneste år har den indiske regering dog indført forskellige restriktioner for udenlandske virksomheder, der ønsker at sælge deres varer online i Indien. Hvilke regler skal du overholde, hvis du vil drage fordel af et af verdens største online markeder? Og hvordan griber du det bedst an?

ecommerce in India

Et blomstrende marked for E-commerce i Indien

Med over 759 millioner internetbrugere er Indien verdens næststørste online marked. Det forventes, at dette tal vil overstige 900 millioner i 2025. Under pandemien begyndte indere i stor stil at bruge e-handelsplatforme til deres daglige indkøb, hvilket har givet indiens e-handelsmarked et ekstra boost. Konsulentfirmaet Bain & Company forventer, at det indiske e-handelsmarked vil vokse fra omkring 30 milliarder dollars i 2020 til 350 milliarder dollars i 2030.

Det er derfor ikke overraskende, at detailgiganter som Amazon og Walmart investerer massivt i e-commerce i Indien. Jeff Bezos har for nylig lovet at investere yderligere en milliard dollars i Indien, mens Walmart har udvidet sin majoritetsandel på 60 % i en leder inden for det indiske e-handelsmarked Flipkart med en investering på 1,2 milliarder dollars.

I et forsøg på at begrænse indflydelsen fra disse amerikanske megaselskaber og sikre større gennemsigtighed for forbrugerne har den indiske regering dog indført særlige regler, også kaldet e-handelsregler i Indien, som udenlandske investorer skal tage højde for.

 

Regler for udenlandske virksomheder på det indiske e-handelsmarked

Siden 2015 har 100 % udenlandske direkte investeringer (Foreign Direct Investments, FDI) været tilladt i Indiens e-handelsmarked, men det betyder ikke, at enhver udenlandsk virksomhed blot kan åbne en webshop og begynde at sælge direkte til indiske forbrugere. Den indiske regering opererer med to forskellige e-handelsmodeller med specifikke e-handelsregler for virksomheder Indien og restriktioner for udenlandske investorer, der vil kaste sig ud i e-commerce i Indien. Dette er inventory-modellen og marketplace-modellen i Indien:

Inventory-modellen i Indien

I inventory-modellen, som vi kender fra virksomheder som Amazon, bliver varer og tjenester virksomhedens ejendom, før de sælges direkte til kunden. E-commerce-virksomheden ejer altså både lageret og platformen, hvor varerne sælges.

Indiens nuværende regler tillader dog ikke udenlandske investeringer i inventory-modellen. Det betyder, at en udenlandsk virksomhed ikke må drive en e-commerce i Indien, hvor den sælger produkter fra sit eget lager, da reglerne ikke tillader en udenlandsk virksomhed at eje 100 % af salgsplatformen og det tilhørende lager.

Der er dog visse undtagelser fra denne regel. En udenlandsk virksomhed kan eje op til 49 % af en indisk e-commerceplatform med inventory-modellen, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • Produkterne, der sælges på platformen, er fremstillet i Indien.
  • Grundlæggeren er indisk statsborger.
  • Virksomheden ledes af en indisk ledelse.
  • Virksomheden rejser kapital nationalt, hvilket ofte fører til, at store indiske virksomheder reinvesterer i nye startups inden for sektoren.

Marketplace-modellen i Indien

I marketplace-modellen ejer e-commercevirksomheden kun den online platform og fungerer dermed som mellemled mellem sælgere og købere. Virksomheden må dog tilbyde supporttjenester såsom logistik, lagerføring, kundeservice og betalingshåndtering.

I denne model er 100 % udenlandske direkte investeringer tilladt, og udenlandske virksomheder kan derfor fuldt ud eje en e-handelsplatform, så længe de ikke ejer lagerbeholdningen. Men der er stadig flere regler for udenlandsk ejede e-commerceplatforme:

  • E-commerceplatforme må ikke sælge produkter fra virksomheder, hvor de selv har ejerandele.
  • E-commerceenheden må ikke have nogen indflydelse eller ejerskab over varer/tjenester solgt på platformen.
  • En virksomhed, der sælger via en indisk e-commerceplatform, må ikke stå for mere end 25 % af platformens samlede omsætning.
  • Eksklusive online-mærker er ikke tilladt. En platform må ikke have en eksklusiv aftale med en enkelt sælger.
  • Sælgerens navn og kontaktoplysninger skal være synlige på platformen.
  • Efter-salgsservice er sælgerens ansvar, ikke platformens. Den enhed, der håndterer e-commerceplatformen må ikke tilbyde denne tjeneste.

E-handelsreglerne i Indien betyder altså, at skulle en e-commerceplatform for eksempel tage initiativ til at tilbyde produkter med store rabatter, vil virksomheden automatisk blive betragtet som en e-commerceenhed under inventory-modellen, med alle de konsekvenser, dette medfører.

Forbrugerbeskyttelsesloven 2019

I juli 2020 introducerede den indiske regering en ny lov med forpligtelser for e-commercevirksomheder. Consumer Protection Act 2019 (Forbrugerbeskyttelsesloven 2019). Denne lov indebærer nye regler for det indiske e-handelsmarked, da den kræver, at e-forhandlere giver forbrugerne fuld gennemsigtighed i forhold til returnering, refusion, garanti, levering, betalingsmetoder og klageprocedurer. Desuden skal produktets oprindelsesland fremgå tydeligt både på platformen og på selve produktet.

E-commerceplatforme skal også oplyse følgende om sælgere:

  • Virksomhedens navn og adresse.
  • Nummer på kundeservice.
  • Kundeanmeldelser og feedback.
  • Den samlede pris inkl. eventuelle skjulte gebyrer såsom fragtomkostninger.

Overtrædelser af loven kan resultere i store bøder, som håndhæves af Central Consumer Protection Authority (Den Centrale Autoritet for Forbrugerbeskyttelse, CCPA) f.eks. hvis platforme skulle finde på at ’manipulere’ prisen på varer og tjenester, så de kan opnå en urimelig profit.

Du bør altid sikre dig, at din enhed i Indien overholder de nyeste love og forordninger på det indiske e-handelsmarked.