Ga naar hoofdinhoud

Bilindustrien i Indien

Indien er et af de fire største bilproducerende lande i verden og tilbyder et attraktivt salgsmarked for bilproducenter, der vil flytte dele af eller hele deres bilproduktion til Indien.

Kontakt
Bilproduktion i Indien

Indien er et af ​​de fire største bilproducerende lande i verden og tilbyder et attraktivt salgsmarked for bilproducenter i Indien. Det ser nemlig ud til, at efterspørgslen efter personbiler i Indien ikke er aftagende. Tværtimod har flere og flere indere råd til en bil grundet en hurtigt voksende arbejdsstyrke og en middelklasse med en stadig højere disponibel indkomst. Indien forventes at være verdens tredjestørste bilmarked i 2030.

Således udgør bilindustrien 7,1 % af Indiens samlede BNP. Den indiske regering ønsker at øge denne andel til 12 % af BNP, hvilket vil skabe 65 millioner jobs og tredoble omsætningen i bilindustrien i Indien.

For internationale bilfirmaer kan det være interessant at overveje bilproduktion i Indien, ikke mindst på grund af elmarkedet i Indien. I Indien er omkring 87 % af bilejerne nemlig villige til at skifte til elbiler. Som et resultat heraf har bilindustrien i Indien allerede tiltrukket 19,3 milliarder dollars i investeringer mellem 2000 og 2018, og den forventes at tiltrække yderligere 8-10 milliarder dollars i udenlandske investeringer, herunder fra Tesla.

Væksten i bilindustrien danner grobund for masser af muligheder for udenlandske virksomheder og bilproducenter i Indien. Internationale virksomheder kan også drage fordel af en stor mængde af billig, kvalificeret arbejdskraft i Indien.

Overblik over bilindustrien i Indien
  • Eksport af erhvervskøretøjer steg med 83 % i 2022 sammenlignet med 2021. Samlet set steg Indiens bileksport med 36 % i 2022.
  • Bildeleindustrien i Indien står for 25 % af den produktionsmæssige BNP. 25 % af den samlede produktion af bildele eksporteres.
  • Udenlandske direkte investeringer på 100 % under den automatiske rute er tilladt i denne industri.
  • Den indiske bilindustri udgør det femtestørste bilmarked og den syvendestørste producent af erhvervskøretøjer.
  • Det indiske personbilsmarked blev vurderet til 33 milliarder dollars i 2021 og forventes at nå 55 milliarder dollars i 2027. Elbilmarkedet (EV) i Indien anslås at blive vurderet til 8 milliarder dollars i 2025.
  • Det indiske bilmarked blev vurderet til 100 milliarder dollars i 2021 og forventes at være 160 milliarder dollars værd i 2027, hvilket er en samlet årlig vækstrate på 8,1 % fra 2022 til 2027.
Vores eksperter
Deepmala Datta Head of Business Development

Vækstfremmende faktorer for bilindustrien i Indien

  • Indien forventes at være verdens tredjestørste bilmarked i 2026.
  • Indien kan blive et førende marked for delemobilitetstjenester i 2030, hvilket giver muligheder for elektriske og selvkørende køretøjer.
  • Nye politikker fremmer tilbagetrækningen af gamle, forurenende køretøjer, hvilket vil øge efterspørgslen efter rene (elektriske) køretøjer.
  • Markedet for elektriske køretøjer (EV) i Indien anslås at have en værdi på 7 dollars værd i 2025 og skabe 50 millioner job i 2030.
  • Indiens regering opmuntrer til udenlandske investeringer i bilindustrien i Indien gennem sin Automotive Mission Plan 2016-2026 og tillader 100 % udenlandsk direkte investering i industrien.
Vigtige indiske bilvirksomheder
Tata Motors Ltd.
Mahindra & Mahindra Ltd.
Maruti Suzuki India Ltd.
Hero MotoCorp Ltd.
Bajaj Auto Ltd.
Ashok Leyland Ltd.
Sundaram Clayton Ltd.
TVS Motor Company Ltd.
Eicher Motors Ltd.
Force Motors Ltd.
Vigtige internationale bilvirksomheder i Indien
Toyota Motor Corporation
Volkswagen Group
BMW
Tesla Inc.
Ford
Nissan
Mercedes-Benz
Automobili Lamborghini S.p.A.
Aston Martin Lagonda Limited

Interessante investeringsmuligheder

  • Personbiler: personbiler, erhvervskøretøjer, multifunktionelle køretøjer.
  • Tohjulede: knallerter, scootere og motorcykler.
  • Trehjulede: passager- og fragtbiler.
  • Erhvervskøretøjer: lette erhvervskøretøjer, mellemstore og tunge erhvervskøretøjer.
  • Høj efterspørgsel efter lavpriselbiler, der er egnede til sikker pendling over kortere afstande (50-100 km/gennemsnitstur), og som er robuste nok til at køre pålideligt gennem indiske somre og monsuner.
Kontakt