E-handel i Indien
Indien kommer til at være verdens næststørste online forbrugermarked i 2030 med hele 600 millioner handlende.
KontaktE-commerce i Indien har oplevet en eksplosiv vækst i løbet af de sidste fem år, delvis på grund af pandemien og stigningen i antallet af smartphones i landet, som giver mange indere adgang til internettet.
En anden faktor, der driver denne vækst, er stigningen i antallet af urbane husholdninger, der slutter sig til den bekvemmelige løsning ved online shopping i deres travle liv. I 2023 købte 289 millioner mennesker i Indien varer og tjenester online.
Indien er derfor en af verdens mest populære markeder for online detailhandel. Store amerikanske aktører som Amazon, Walmart og Apple har allerede investeret milliarder i det indiske marked. Derudover bidrager regeringsinitiativer som Digital India, Skill India og Start-up India til væksten i det online forbrugermarked i Indien.
Onlinehandlen i Indien er en enorm kilde til innovative forretningsmodeller og smarte teknologiløsninger. Indiske kunder strømmer til online butikker i stigende grad. Dette giver dig som en international aktør i Indien mulighed for at vækste betydeligt inden for dette felt.
Overblik over e-handelssektoren i Indien
- Indien er det hurtigst voksende e-handelsmarked i verden. I 2030 forventes markedet at nå en værdi af 350 milliarder dollars. Online handel i Indien udgør 25 % af det samlede detailmarked og dette forventes at vokse til 37 % i 2030.
- Det online dagligvaresegment i Indien forventes at nå 27 milliarder dollars i 2027, hvilket er en stigning fra fire milliarder dollars i 2021. Det er en samlet årlig vækstrate på 33 %. Det online forbrugermarked i Indien har den tredjestørste gruppe af onlineforbrugere i verden på 289 millioner – kun overgået af Kina og USA.
- Antallet af ordrer på det indiske e-handelsmarked er steget med cirka 24 % år for år, hvor kategorien personlig pleje, skønhed og wellness (personal care, beauty and wellness, PCB&W) har haft størst vækst. Denne kategori oplevede en stigning på 80 % i ordrer i 2023.
Vækstfremmende faktorer for e-handel i Indien
- Antallet af internetbrugere i Indien er steget fra 700 millioner i 2021 til 918 millioner i 2023.
- Indien kommer til at være det næststørste online forbrugermarked i verden i 2030 med godt 500 til 600 millioner handlende.
- Mellem 2020 og 2030 vil større byer generere 88 % af nye online handlende og bidrage med 150 milliarder dollars til den online detailsektors omsætning.
- Det bliver stadig lettere for online forhandlere at levere produkter til fjerne placeringer. Dette styrkes af enorme offentlige investeringer i Indiens infrastruktur.
- Regeringen tillader e-handelsvirksomheder, der er 100 % ejet af direkte udenlandske investeringer.