Ga naar hoofdinhoud

E-handel i Indien

Indien kommer til at være verdens næststørste online forbrugermarked i 2030 med hele 600 millioner handlende.

Kontakt
Online handel i Indien

E-commerce i Indien har oplevet en eksplosiv vækst i løbet af de sidste fem år, delvis på grund af pandemien og stigningen i antallet af smartphones i landet, som giver mange indere adgang til internettet.

En anden faktor, der driver denne vækst, er stigningen i antallet af urbane husholdninger, der slutter sig til den bekvemmelige løsning ved online shopping i deres travle liv. I 2023 købte 289 millioner mennesker i Indien varer og tjenester online.

Indien er derfor en af verdens mest populære markeder for online detailhandel. Store amerikanske aktører som Amazon, Walmart og Apple har allerede investeret milliarder i det indiske marked. Derudover bidrager regeringsinitiativer som Digital India, Skill India og Start-up India til væksten i det online forbrugermarked i Indien.

Onlinehandlen i Indien er en enorm kilde til innovative forretningsmodeller og smarte teknologiløsninger. Indiske kunder strømmer til online butikker i stigende grad. Dette giver dig som en international aktør i Indien mulighed for at vækste betydeligt inden for dette felt.

Overblik over e-handelssektoren i Indien
  • Indien er det hurtigst voksende e-handelsmarked i verden. I 2030 forventes markedet at nå en værdi af 350 milliarder dollars. Online handel i Indien udgør 25 % af det samlede detailmarked og dette forventes at vokse til 37 % i 2030.
  • Det online dagligvaresegment i Indien forventes at nå 27 milliarder dollars i 2027, hvilket er en stigning fra fire milliarder dollars i 2021. Det er en samlet årlig vækstrate på 33 %. Det online forbrugermarked i Indien har den tredjestørste gruppe af onlineforbrugere i verden på 289 millioner – kun overgået af Kina og USA.
  • Antallet af ordrer på det indiske e-handelsmarked er steget med cirka 24 % år for år, hvor kategorien personlig pleje, skønhed og wellness (personal care, beauty and wellness, PCB&W) har haft størst vækst. Denne kategori oplevede en stigning på 80 % i ordrer i 2023.
Vores eksperter
Deepmala Datta Head of Business Development

Vækstfremmende faktorer for e-handel i Indien

  • Antallet af internetbrugere i Indien er steget fra 700 millioner i 2021 til 918 millioner i 2023.
  • Indien kommer til at være det næststørste online forbrugermarked i verden i 2030 med godt 500 til 600 millioner handlende.
  • Mellem 2020 og 2030 vil større byer generere 88 % af nye online handlende og bidrage med 150 milliarder dollars til den online detailsektors omsætning.
  • Det bliver stadig lettere for online forhandlere at levere produkter til fjerne placeringer. Dette styrkes af enorme offentlige investeringer i Indiens infrastruktur.
  • Regeringen tillader e-handelsvirksomheder, der er 100 % ejet af direkte udenlandske investeringer.
Vigtige indiske e-handelsvirksomheder
Flipkart
Paytm
Myntra
Yepme
ShopClues
indiaMART
De største udenlandske e-handelsvirksomheder i Indien
Ebay
Amazon
Alibaba
Paypal
Rakuten
Walmart

Interessante investeringsmuligheder

  • Online shopping
  • Onlineapotek
  • Handel via sociale medier
Kontakt