Consumer goods market in India (FMCG)
Den voksende unge befolkning, især i byområderne, er en vigtig faktor, der driver efterspørgslen efter forbrugsvarer i Indien.
KontaktFMCG-sektoren i Indien, som er markedet for forbrugsvarer i Indien (Fast Moving Consumer Goods, FMCG) er den fjerdestørste sektor i Indien. Den har vokset hastigt gennem årene på grund af stigende disponible indkomster, en voksende ung befolkning og øget mærkebevidsthed blandt forbrugerne. Af salget af forbrugerprodukter i Indien er 50 % husholdningsvarer og personlig pleje.
Med en gennemsnitsalder på kun 27 år fokuserer Indiens befolkning i stigende grad på bekvemmelighedsprodukter, både inden for mad og drikkevarer men også forbrugerelektronik. Unge indere er meget interesserede i udenlandske mærker, gadgets og internationale madtrends.
Øget bevidsthed, højere indkomster og ændret livsstil er derfor de vigtigste vækstdrivere for markedet for forbrugsvarer i Indien. Det urbane segment er den største bidragsyder til den samlede omsætning i FMCG-sektoren i Indien med ca. 55 %. Dog er FMCG-sektoren i landdistrikterne i Indien vokset hurtigere end i de urbane områder i de seneste år. Landdistrikterne står nu for 50 % af det samlede forbrug af forbrugerprodukter i Indien.
Overblik over markedet for forbrugsvarer i Indien
- Fast Moving Consumer Goods (FMCG) er den fjerdestørste sektor i den indiske økonomi.
- De forbrugerprodukter, der dominerer det indiske marked, er vaskemidler, toiletartikler, tandrensemidler, kosmetik osv.
- FMCG-sektoren i Indien inkluderer også lægemidler, forbrugerelektronik, emballerede fødevarer, læskedrikke og chokolade.
- FMCG-markedet i Indien forventes at vokse i værdi fra 23,6 milliarder dollars i 2018 til 220 milliarder dollars i 2025.
- E-handelskøb forventes at bidrage med 11 % af det samlede FMCG-salg i 2030.
- Indiens produktionssektor for forbrugerelektronik forventes at blive vurderet til omkring 300 milliarder dollars i 2025.
- Det indiske marked for emballerede fødevarer forventes at fordobles til 70 milliarder dollars i 2025.


Vækstfremmende faktorer for forbrugsvarersektoren i Indien
- Regeringen tillader 100 % udenlandske direkte investeringer i fødevareforarbejdning og detailhandel. Dette bør øge forbrugerudgifterne og sikre, at flere FMCG-produkter bliver lanceret.
- Den hurtige ekspansion af antallet af internetbrugere i landdistrikter og den adgang, dette giver til e-handelsplatforme, vil øge væksten af og efterspørgslen efter forbrugsvarer i Indien.
- Indien oplever øget efterspørgsel efter mærkevarer i landdistrikterne.
- FMCG-sektoren i Indien har et stort uudnyttet marked for apparater som aircondition (AC), vaskemaskiner og køleskabe.
- En vigtig faktor, der driver efterspørgslen efter færdigretter og retter i Indien, er den voksende unge befolkning, især i de urbane områder.

Interessante investeringsmuligheder
- Økologisk mad
- Sunde drikke
- Dyrefri kosmetik
- Husholdningsapparater
- Elektroniske apparater
