Fem tips til at lukke en forretningsaftale i Indien



Indere er ambitiøse, initiativrige og kendt for at være gode forhandlere. Mange internationale virksomheder synes, at forhandling i Indien er udfordrende og at det er svært at lukke en god aftale med en indisk kunde eller forretningspartner. Gandert Roosen er administrerende direktør for Roosen Industries og har været aktiv i Indien i over 15 år. Han deler sine fem tips til at lukke den bedste forretningsaftale i Indien.
1. Indisk forhandlingsstil: Kommuniker strategisk
“Direkte kommunikation og forsøg på at tvinge tingene frem virker ikke i Indien. Tænk på forhånd over, hvad du ønsker at opnå, og opbyg det forsigtigt i samtalen: ‘Kan vi måske gøre sådan…?’ Så er der en god chance for, at du vil nå dit mål.”
2. Spørg efter det ‘rigtige’ svar
“Indere er hurtige til at sige, at noget er let at opnå, eller at det vil være umuligt. Følg din egen fornemmelse og spørg efter en uddybning af, hvorfor noget er – eller ikke er – muligt. På den måde kan du også tjekke, om du er blevet forstået korrekt af den anden part.”
3. Nyd spillet med at lukke en forretningsaftale i Indien
“For at lukke en god aftale skal du bruge indisk forretningsstil. Det betyder, at du nogle gange må sige, at du ikke har tid, eller at du ikke besvarer din telefon. På den måde spiller du den travle administrerende direktør, mens dine medarbejdere masserer den anden part. Først fandt jeg den måde at drive forretning på frustrerende, men nu nyder jeg det.”
4. Vær altid skarp ved brug af indisk forhandlingsstil
“Indere er ofte meget taktisk snedige. Jeg tilbragte engang timer sammen med en 80-årig forretningsforbindelse, mens vi spiste. Jeg havde fornemmelsen af, at han langsomt var ved at falde i søvn, indtil han pludselig overraskede mig og lagde et forslag på bordet.”
5. Vis respekt ved forhandling i Indien
“Indere er allergiske over for arrogante udlændinge. Derfor er det bedre at være en smule tilbageholdende, især over for de mere erfarne partnere, du har med at gøre. I Indien er folk ikke afvisende over for at give eller modtage komplimenter – brug det til din fordel.”
Nirali Varma, IndiaConnected’s kultur- og kommunikationstræner forklarer forskellene mellem kommunikation i Indien vs. Europa nærmere i denne artikel, som du kan læse her.