Ga naar hoofdinhoud

Detailmarkedet i Indien

Den indiske detailsektor er blandt de fem største i verden.

Kontakt
Detailmarkedet i Indien

Detailmarkedet i Indien har gennemgået en stor forandring over det seneste årti. Det indiske detailmarked kan opdeles i organiseret og uorganiseret detail. Den organiserede del består af anerkendte virksomheder, der er registreret til salgs- og indkomstskattemæssige formål, såsom børsnoterede supermarkedskæder og virksomhedsstøttede supermarkeder som Walmart og kædebutikker.

Det organiserede detailmarked udgør 12 % af det samlede detailmarked og er på nuværende tidspunkt vurderet til omkring 80 milliarder dollars. Online kanaler har en markedsandel på 6,5 %, og det uorganiserede marked udgør resten. Dette uorganiserede detailmarked kan bedst beskrives som en traditionel form for lavprisdetail i åbne markeder som for eksempel små supermarkeder og tøjbutikker.

Den indiske regering tillader 100 % udenlandske direkte investeringer i detailsektoren i Indien, som fører et enkelt mærke og 51 % i detailhandel med flere mærker. Med indtræden af store, nye indiske aktører som Reliance Retail er detailmarkedet i Indien blevet en dynamisk og hurtigt voksende sektor.

Oversigt over detalmarkedet i Indien
  • Indien er blevet verdens femtestørste detaildestination og forventes at nå op på hele to billioner dollars i 2032, ifølge Boston Consulting Group.

  • Indien er nummer i 2021 Global Retail Development Index (GRDI).

  • Indien har den næststørste befolkning i verden med øget urbanisering, stigende husstandsindkomster og stigende privatforbrug, hvilket gør markedet meget attraktivt for internationale detailhandlere. Indien huser i øjeblikket det fjerdestørste detailmarked i verden.

  • Detailsektoren i Indien forventes at vokse til 1,5 billioner dollars i 2030 fra 793 milliarder dollars i 2020, hvilket udgør en stigning i markedsstørrelse på næsten 700 milliarder.

  • Detailhandel i Indien er hurtigt ved at blive en af ​​landets vigtigste industrier.

  • I 2020 bidrog detailsektoren med 800 milliarder dollars til Indiens BNP og beskæftigede 8 % af arbejdsstyrken (35 millioner mennesker).

  • I 2030 forventes sektoren at have skabt 25 millioner nye job.

  • Det indiske e-handelsmarked forventes at nå op på 350 milliarder dollars i bruttosalg i 2030.

Vores eksperter
Deepmala Datta Head of Business Development

Vækstfremmende faktorer på detailmarkedet i Indien

  • Markedet for detailhandel i Indien forventes at have en værdi på 1,5 billioner dollars i 2030 sammenlignet med 795 milliarder dollars i 2017.
  • Indien har det hurtigstvoksende e-handelsmarked i verden. Det forventes at nå op på en værdi af 200 milliarder dollars i 2027.
  • I 2030 vil Indien have 140 millioner mellemindkomsthusstande og 21 millioner højindkomsthusstande. Dette resulterer i en enorm, voksende middelklasse.
  • Indien forventes at have 500 millioner online handlende i 2030, hvilket er en stigning fra 150 millioner i 2020.
  • Forbruget pr. indbygger i landdistrikterne vil være fire gange højere sammenlignet med tre en halv gange højere i urbane områder i 2030.
  • I 2030 vil Indien have næsten 90 millioner nye husstande med millennials som de primære beslutningstagere. Denne generation er mere fokuseret på internationale mærker og produkter samt de nyeste detailhandeltrends i Indien.
Vigtigste indiske detailvirksomheder
Lifestyle
Shopper's Stop
Bata India
V-Mart
Reliance Fresh
Future Retail
Big Bazaar
Vigtigste udenlandske detailvirksomheder i Indien
Walmart
Metro AG
Amazon
Target Corporation
Best Buy Co
Ikea Retail

Detailtrends

  • Omnichannel-strategier: kunder ønsker fleksibilitet, og forhandleren skal derfor være til stede på alle de berøringspunkter, hvor kunden ønsker at blive betjent. Online og offline.

  • Mikrodetail med hyperlokale små butikker: man må altid være så tæt på kunden som muligt. I kølvandet på pandemien er behovet for “bekvemmelighedsdetail” vokset enormt.

  • Teknologiintegration: For at være rentable eller break even, satser detailkæder i Indien nu stort på digitalisering. Lige fra lagerplanlægning og forsyningskæde til salgssted og leveringsapps leder detailhandlere efter enkle teknologiløsninger.

  • Indkøbsoplevelse: I Indien er kundens oplevelse i butikken stadig essentiel for et køb, på trods af at forbrugerne i stigende grad også handler online. Derfor skal detailhandlere, ud over at have en solid onlinebutik, bevare den personlige oplevelse og kvaliteten af servicen i deres fysiske butikker.

Kontakt
Le commerce de détail en Inde