Eksport til Indien: en trin-for-trin-vejledning til indisk eksport
Tillykke, du har fået din første indiske kunde! Du kan nu begynde din første eksport til Indien. Men hvordan opsætter du dette effektivt, og hvilke praktiske forhold skal du tage højde for?
1. Hvilke dokumenter skal du bruge til indisk eksport?
Indisk told har forskellige dokumentkrav afhængigt af typen af produkt, du ønsker at eksportere, men der er tre standarddokumenter, der altid kræves:
a) Indførselserklæring (Bill of Entry)
Ved eksport til Indien anvendes en indførselserklæring giver oplysninger om varens præcise art, mængde og værdi. Hvis varerne behandles gennem det elektroniske dataudvekslingssystem (Electronic Data Interchange, EDI), indsendes der ikke en formel indførselserklæring, da det genereres i systemet. Importøren skal dog indsende en fragtdeklaration for at få varerne frigivet.
Hvis indførselserklæringen indsendes uden EDI-systemet, skal importøren vedlægge understøttende dokumenter som oprindelsescertifikat, inspektionscertifikat, veksel, handelsfaktura/pakkeliste. Når varerne er ankommet, undersøger toldembedsmænd oplysningerne i indførselserklæringen og sammenligner dem med de importerede varer. Hvis der ikke er uregelmæssigheder, udstedes der en “pass out order” (afviklingsordre), som frigiver de importerede varer fra Indisk told.
b) Handelsfaktura/Pakkeliste
Handelsfakturaen er en salgskontrakt udstedt af eksportøren til importøren. Den hjælper toldkontoret med at fastsætte varernes værdi for at beregne, hvilke importafgifter i Indien, der skal pålægge. En del af fakturaen er pakkelisten, som indeholder detaljeret information om varerne og skal indeholde følgende elementer:
– Beskrivelse af varerne
– Mængde og vægt
– Antal pakker
– Emballagetype (palle, kasse, kiste osv.)
– Mærker og numre
– Navn på transportør
– Eksportdato
– Eksportlicensnummer
c) Konnossement/Luftfragtbrev
Dette er det vigtigste dokument i forsendelsesprocessen ved eksport til Indien. Konnossementet er en juridisk bindende dokumentation, der blandt andet angiver varernes type, mængde og destination samt oplysninger om afsender, transportør og køber/modtager. For problemfri transport og hurtig behandling i Indisk told skal eksportøren sikre sig et korrekt og komplet konnossement fra speditøren og sende det til importøren.
Vores erfaring viser, at de indiske myndigheder nogle gange introducerer nye, ukendte krav. Vi anbefaler derfor eksportører at samarbejde med en erfaren indisk importør og/eller toldklareringsagent. Ved første eksport til Indien bør du desuden være ekstra opmærksom på varens beskrivelse og HS-kode. Denne første registrering bruges som reference for fremtidige lignende forsendelser. Hvis dit produkt utilsigtet ender i en anden klassifikation (med højere importafgifter), kan dette ikke ændres.
2. Hvordan importerer man midlertidigt en forsendelse til Indien?
Hvis du søger på dokumentkravene til midlertidig import i Indien, vil du hurtigt støde på ATA-carnet. Men vær opmærksom på, at ATA-carnet kun giver mulighed for midlertidig import af udstillingsmateriale i Indien. Yderligere dokumenter kræves for professionelt udstyr, vareprøver, posttrafik og transit. Der skelnes også mellem midlertidig import af f.eks. en maskine (til demonstration) og import af råvarer til bearbejdning til et halvfabrikat eller slutprodukt, der er beregnet til eksport. Vores lokale eksperter kender de nyeste regler og ved præcis, hvad du behøver for at få dine produkter ind i landet uden problemer eller yderligere importafgifter i Indien.
3. Hvilke handelshindringer er der i Indien?
Ud over høje importafgifter i Indien er der forbud mod eller strenge regler for nogle produktgrupper. Flere udenlandske produkter kræver nu en BIS-registrering.
4. Hvad er importafgifterne for mit produkt i Indien?
Indien anvender relativt høje importafgifter. Afgifterne er i gennemsnit mellem 27 og 30 procent. For alkohol, biler og andre luksusvarer er afgifterne endnu højere. Til gengæld er nogle medicinske produkter og mange fødevarer delvist fritaget for importafgifter. Hvis du sælger varer til den indiske regering eller til femstjernede hoteller, er de normalt også fritaget for importafgifter. De høje importafgifter kan gøre det attraktivt at etablere sin egen fabrik i Indien eller at outsource produktion til en indisk partner.
5. Hvilke krav skal emballagen opfylde for eksport til Indien?
Alle færdigpakkede forbrugsvarer (mad og non-food) skal ved import være forsynet med en importlabel, så Indisk told kan se følgende oplysninger:
– Navn og adresse på importøren
– Generelt produktnavn eller produktbeskrivelse
– Nettomængde eller -indhold (udtrykt i det metriske system: milliliter, liter, gram eller kilo)
– Importdato og produktionsdato
– Maksimal detailsalgspris (Maximum Retail PRice, MRP) denne pris er prisen, inklusive skatter, som produktet må sælges til forbrugeren.