Ga naar hoofdinhoud

Købekraft i Indien: Forstå den indiske forbruger

Praveen Singhal Country Head India
Nirali Varma Head of Cross Cultural Business
Guide til salg i Indien: Alt du skal vide
Download denne guide
Del denne artikel

Indien er et af de hurtigst voksende forbrugermarkeder i verden, men hvad betyder disse tal for din virksomhed? Hvor stor en andel af den indiske befolkning udgør egentlig din målgruppe? Og hvor omfattende er kundebasen for dine produkter eller tjenester?

Koopkracht-indiase-consument

Størrelsen på din potentielle kundebase i Indien og dens købekraft afhænger udelukkende af den branche, du opererer i, og hvilken type produkter du tilbyder – dog kan man gøre et par generelle antagelser, hvad angår kundesegmentering i Indien:

● Langt de fleste af de næsten 1,4 milliarder indere er unge og økonomisk udfordrede, og de besidder ikke den nødvendige købekraft til at erhverve sig eksklusive, europæiske produkter. Dette blev også erfaret af Genexis, den europæiske markedsleder inden for fiberoptiske modemmer. Deres modemmer var alt for avancerede for forbrugermarkedet i Indien. Derfor udviklede de en særlig model til det indiske marked.

● Den indiske middelklasse vokser med høj hastighed, hvilket er med til at øge efterspørgslen efter produkter af højere kvalitet. Den indiske middelklasse opfatter ofte udenlandske produkter som værende af bedre kvalitet – en observation, som den hollandske tøjkæde Scotch & Soda har gjort. De åbnede otte butikker i Indien over en periode på tre år og servicerer nu desuden den hurtigt voksende middelklasse online via deres e-handelsplatform.

Denne oversigt over forbrugermarkedet i Indien vil give dig en bedre forståelse af, hvad du kan forvente, og hvordan du bedst skalerer dit produkt eller din tjeneste:

overview of the different segments of the indian market

Topsegmentet på det indiske marked  

I visse brancher i Indien findes der ikke noget marked for topsegmentet, mens der i andre, såsom mode og elektronik, er et stort salgspotentiale. Disse forbrugere befinder sig ofte i og omkring de største byer, såsom Delhi, Mumbai og Bangalore, men de kan ikke alle placeres under samme kundesegmentering i Indien. I Det vigtigt at have en specifik, regional strategi for at opnå succesfuldt salg i Indien. Det betyder, at du i dette segment i princippet skal forvente en lille, eksklusiv gruppe forbrugere. Mange virksomheder tror, at de kan omgå den regionale tilgang ved udelukkende at fokusere på e-handel – en strategi, der synes fornuftig i lyset af Indiens hurtige digitale udvikling. Som virksomhedsejer skal du dog tage højde for de strenge reguleringer på e-commercemarkedet i Indien; det er fortsat ikke muligt for udenlandske virksomheder at sælge direkte online til indiske forbrugere.

Den indiske middelklasse 

Mange europæiske virksomheder går ud fra, at de også kan tilbyde deres high-tech, europæiske produkter til det voksende middelsegment. Men når de først har etableret sig på markedet, opdager de ofte, at den indiske middelklasse stadig besidder en betydeligt lavere købekraft i Indien end andre landes middelklasse. Indledningsvis kan det derfor være klogt at lade dette segment ligge uden for beregningerne, og på længere sigt – når du har etableret dig i topsegmentet – bør du overveje, hvordan du kan tilpasse dit produkt, så det bedre matcher den indiske middelklasses ønsker og prisniveau. Ved at fokusere på både middel- og topsegmentet kan du potentielt tredoble dit salgspotentiale på kort tid.