Ga naar hoofdinhoud

Forskelle mellem Indiens stater: Marked, kultur og forretning

Nirali Varma Head of Cross Cultural Business
Dhrub Thakur Head of Legal & HR
Guide til salg i Indien: Alt du skal vide
Download denne guide
Del denne artikel

Indien er næsten lige så stort som EU og har mere end dobbelt så mange indbyggere. Det er derfor ikke overraskende, at der er store forskelle mellem Indiens stater med hensyn til sprog, demografi, politik og økonomisk vækst. Det er vigtigt at tage disse regionale forskelle i Indien i betragtning, når man udarbejder en forretningsplan, da forretningskultur i Indien kan se forskelligt ud. Det, der fungerer i Gujarat, fungerer ikke nødvendigvis i Vestbengalen…

 

Afbeelding via Harvard Business Review

Source: Harvard Business Review

De regionale forskelle mellem Indiens stater

For at få succes som dansk virksomhed i Indien er det afgørende at forstå landets store regionale forskelle. Indien er et fragmenteret marked med væsentlige, og ofte undervurderede, regionale forskelle inden for sprog, kultur, infrastruktur og velstand – alt sammen faktorer, der påvirker den lokale forretningskultur. Indiens stater kan derfor minde om individuelle lande. For eksempel har Indiens mest folkerige stat, Uttar Pradesh, lige så mange indbyggere som Brasilien, mens den sydlige stat Tamil Nadu har en økonomi på størrelse med Ungarns.

Der er også store demografiske forskelle mellem Indiens stater. Sydindien har en ældre befolkning, højere indkomst og bedre uddannelse end resten af landet. Nordindien derimod har en yngre og relativt fattigere befolkning. Sprogforskellene er ligeledes markante: I nord tales der primært hindi, mens befolkningen i syd foretrækker at kommunikere på engelsk eller deres regionale sprog, såsom kannada eller malayalam. Det er alt sammen noget, som påvirker forretningskulturen i Indien og årsager til, at det er rigtig fornuftigt at foretage en regional markedsanalyse i Indien, før man kaster sig ind på dette marked.

Den tyske grossist METRO erfarede efter deres indtræden på det indiske marked, at der er store forskelle i de dagligvarer, som kunder i forskellige regioner lægger i indkøbskurven. De tilpassede derfor deres sortiment ved at inkludere flere lokale produkter. Det giver god mening – finner og spaniere har jo heller ikke de samme præferencer.

“METRO opdagede, at der er store forskelle i de dagligvarer, som kunder i forskellige indiske stater lægger i deres indkøbskurve.”
 — Mark Alexander Friedrich, Head of International Affairs for METRO

Lav ikke én forretningsplan for hele Indien

Hvis du vil lykkes i Indien, er grundig markedsanalyse en nødvendighed. Det kan derfor være rigtig fornuftigt at foretage regional markedsanalyse i Indien baseret på hvilke produkter man vil afsætte. De regionale forskelle i Indien er ikke kun forhindringer – de kan også være en fordel afhængigt af din branche og dit produkt. De sydvestlige stater, såsom Maharashtra og Karnataka, er et godt udgangspunkt for tekniske sektorer som bilindustrien, ingeniørvirksomhed samt outsourcing af IT og forskning & udvikling. De nordlige stater, såsom Punjab og Haryana, har en blomstrende landbrugssektor, hvilket skaber muligheder for fødevareforarbejdning og vedvarende energi.

Det er også afgørende at vælge de rette regioner, hvis du vil sælge dine produkter i Indien, da der kan være afgørende forskelle mellem Indiens stater og generelt store regionale forskelle i Indien. Europæiske produkter ligger næsten altid i den øverste prisklasse i Indien, så det er klogt at starte i regioner med en befolkning, der har tilstrækkelig købekraft, og hvor der er en reel efterspørgsel efter eksklusive og dyrere varer. En regional markedsanalyse i Indien vil hjælpe din virksomhed med at afgøre, hvor I skal positionere jer på de aktuelle markeder.

“At betragte Indien som ét land og kun arbejde med én distributør eller partner er en af de mest almindelige fejl, som europæiske virksomheder begår i Indien,” fortæller Klaus Maier, CEO for Maier + Vidorno, IndiaConnected’s partner i Indien “I Europa ville du jo heller ikke bede en italiensk distributør om at opbygge dit netværk i Norge,” siger Klaus Maier. “En indisk partner eller distributør, der er aktiv i én bestemt stat, har kun et godt netværk dér og vil ikke være i stand til at udvide salget succesfuldt til andre stater. Hvis man vil tage Indien seriøst, bør man derfor starte med fire dedikerede, lokale ledere eller distributører, der forstår både dit produkt og den regionale markedsdynamik. Med dem kan markedet kortlægges, og et logistisk netværk – en af de største udfordringer for internationale virksomheder i Indien – kan etableres. På den måde kan man erobre det indiske marked trin for trin.”